Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Het is geen verrassing dat er een tekort is aan leraren in het onderwijs. Zij-instromers zijn dan ook hard nodig. Maar ze moeten niet al afhaken voordat ze aan de lerarenopleiding begonnen zijn. Zij-instromers staan namelijk al een aantal maanden tot een half jaar onbevoegd voor de klas voordat ze met de opleiding kunnen beginnen. De Interfacultaire lerarenopleiding (ILO) van de UvA start daarom in februari een speciale module zodat de onbevoegde leraar zich goed staande leert houden voor de klas.

Foto: Ilsoo van Dijk
Foto: Ilsoo van Dijk

Er zijn heel wat uitdagingen voor zij-instromers – die vanuit een ander beroep leraar willen worden - voordat ze aan een lerarenopleiding kunnen beginnen. Het begint bij een school vinden om aangenomen te worden om het traject te kunnen volgen. Vervolgens moeten ze deelnemen aan een geschiktheidsonderzoek om aan te tonen dat ze geschikt zijn om onbevoegd voor de klas te staan tijdens de opleiding én het traject binnen de gestelde termijn van twee jaar kunnen afronden. 

In het diepe gegooid 

Maar hoe kun je aantonen dat je daarvoor geschikt bent? ‘Ze bouwen een portfolio op, waarvoor ze onder meer verschillende lessen geven en daarop reflecteren, legt Ilona van Heijst docent van het vak pedagogiek en algemene didactiek aan de ILO en mede-ontwikkelaar van de startmodule uit.

Ilona van Heijst
Copyright: Ilona van Heijst
In die eerste maanden voor de klas voelen zij-instromers zich vaak in het diepe gegooid. Het kan afschrikken als je zonder enige kennis voor een klas met pubers moet staan. Want hoe manage je een klas en zorg je dat je regie behoudt? Dat is voor de meeste professionals onbekend terrein. Ilona van Heijst, mede-ontwikkelaar Startmodule

Nienke Tjoelker, docent Klassieke Talen, startte afgelopen september aan de lerarenopleiding. ‘Je kunt maar twee keer per jaar beginnen aan de opleiding, terwijl je ieder moment voor de klas kunt komen te staan. Als zij-instromer wilde ik graag op het vlak van pedagogiek meer weten. Terwijl de focus aan het begin van een zij-instroomtraject vooral ligt op het doorlopen van een bureaucratisch proces van aanmelden, portfolio samenstellen en een geschiktheidsonderzoek doorlopen. Ik had het geluk dat ik in die eerste periode een coach had die me goed begeleidde op de school waar ik aangenomen was’.