Het is geen verrassing dat er een tekort is aan leraren in het onderwijs. Zij-instromers zijn dan ook hard nodig. Maar ze moeten niet al afhaken voordat ze aan de lerarenopleiding begonnen zijn. Zij-instromers staan namelijk al een aantal maanden tot een half jaar onbevoegd voor de klas voordat ze met de opleiding kunnen beginnen. De Interfacultaire lerarenopleiding (ILO) van de UvA start daarom in februari een speciale module zodat de onbevoegde leraar zich goed staande leert houden voor de klas.
Foto: Ilsoo van Dijk

Er zijn heel wat uitdagingen voor zij-instromers – die vanuit een ander beroep leraar willen worden - voordat ze aan een lerarenopleiding kunnen beginnen. Het begint bij een school vinden om aangenomen te worden om het traject te kunnen volgen. Vervolgens moeten ze deelnemen aan een geschiktheidsonderzoek om aan te tonen dat ze geschikt zijn om onbevoegd voor de klas te staan tijdens de opleiding én het traject binnen de gestelde termijn van twee jaar kunnen afronden.

In het diepe gegooid

Maar hoe kun je aantonen dat je daarvoor geschikt bent? ‘Ze bouwen een portfolio op, waarvoor ze onder meer verschillende lessen geven en daarop reflecteren, legt Ilona van Heijst docent van het vak pedagogiek en algemene didactiek aan de ILO en mede-ontwikkelaar van de startmodule uit.

Ilona van Heijst