De Universiteit van Amsterdam krijgt groen licht voor de nieuwe bacheloropleiding Computational Social Science. In deze opleiding leren studenten duurzame digitale interventies te ontwikkelen die bijdragen aan het oplossen van complexe maatschappelijke vraagstukken. De opleiding gaat in september 2022 van start en is wereldwijd de eerste in zijn soort.
handen houden data in de lucht

Hoe kunnen we digitale interventies ontwikkelen die de politieke en maatschappelijke betrokkenheid van burgers vergroten? Of die vrijheid, welzijn en ecologie kunnen versterken? Wat betekent het om mens te zijn als steeds meer menselijke vaardigheden, zoals geheugen en besluitvorming, zijn ingebed in technologie? De bacheloropleiding Computational Social Science gaat studenten academisch opleiden om creatieve en op onderzoek gebaseerde antwoorden te geven op dit soort vragen en zelf duurzame digitale interventies te ontwikkelen.

De opleiding kreeg deze week groen licht van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie NVAO en is daarmee de eerste opleiding in zijn soort in de wereld. ‘Deze bacheloropleiding komt op het juiste moment, gezien de snelle digitalisering van een steeds globalere wereld’, stellen de oprichters.

Academische professionals die duurzame digitale interventies kunnen ontwerpen

De bacheloropleiding Computational Social Science bevindt zich op het snijvlak van sociale wetenschappen, menswetenschappen en computationele wetenschappen en wordt aangeboden door drie faculteiten van de Universiteit van Amsterdam (Natuurwetenschappen, Wiskunde & Informatica; Geesteswetenschappen en Maatschappij & Gedragswetenschappen).

Computational Social Science gaat studenten opleiden in het ontwerpen, creëren en toepassen van digitale technologie en datawetenschap ten behoeve van de samenleving. Studenten leren om data rond maatschappelijke problemen te analyseren, kansen voor verandering te identificeren, evidence-based interventiestrategieën te ontwerpen, hands-on digitale interventies te programmeren en om voorwaarden te scheppen die duurzame digitale innovatie ondersteunen.