Over een paar maanden starten veel leerlingen uit 4 havo en 5 vwo met de voorbereidingen voor hun profielwerkstuk. Het eerste grote werkstuk met een eigen onderwerp naar keuze. Dat biedt een hoop vrijheid. Maar waar te beginnen? Het nieuwe platform profielwerkstuk.nl helpt leerlingen op weg.
Begeleiding profielwerkstuk
Begeleiding profielwerkstuk in het lab

Ieder jaar ontvangen de UvA en de VU veel vragen van middelbare schoolleerlingen rondom het profielwerkstuk. Charlotte Clarijs, projectleider outreach bij de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de UvA: ‘Dit zijn vragen op alle vlakken van het traject; van ‘Ik heb geen inspiratie’ tot aan ‘Kan ik een experimentopstelling gebruiken bij jullie op het lab?’. Die vragen kwamen ook nog eens verspreid over de hele faculteit binnen. Heel inefficiënt’.

Om leerlingen op weg te helpen bieden de UvA en VU sinds 2012 speciale trajecten aan rondom thema’s als hersenonderzoek en forensisch onderzoek. Een driedaags traject met presentaties door experts; begeleiding bij het formuleren van onderzoeksvragen; experimenteren en de presentatie van de resultaten als slotstuk. Jaarlijks werden zo 100-150 leerlingen bij hun profielwerkstuk begeleid. Door de coronapandemie is begeleiding op deze manier niet meer mogelijk. ‘Om tijdens coronatijd toch iets te bieden, zijn we als Bètapartners Amsterdam in het voorjaar tijdens de eerste golf begonnen online tips op een rijtje te zetten over zaken waar leerlingen tegenaan lopen’, vertelt Clarijs. Inmiddels is het een complete website profielwerkstuk.nl. Leerlingen worden op weg geholpen in welke fase dan ook: inspiratie - oriëntatiefase - uitvoerende fase – literatuuronderzoek – afrondende fase - én hulp van expert. ‘Het mooie is’, vult Bart Groeneveld projectmanager outreach aan, ‘we kunnen nu zo veel meer leerlingen bedienen. Het is tijd- en plaatsonafhankelijk’.

Alfa, Bèta en Gamma

Inmiddels dijt de samenwerking steeds verder uit en gaat het niet enkel meer om bèta-onderwerpen. Waar het begon bij Bètapartners, zijn inmiddels Pre-University College van de VU en de Faculteit Geesteswetenschappen en de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de UvA betrokken. Clarijs: ‘Uiteindelijk hopen we dat profielwerkstuk.nl dé website is waar leerlingen als eerste op kijken voordat ze beginnen aan hun profielwerkstuk. En het zou mooi zijn als andere universiteiten en hogescholen het ook gaan onderschrijven. De eerste reacties van andere universiteiten zijn in ieder geval al positief’.

Over Bètapartners

In het netwerk Bètapartners werken de Universiteit van Amsterdam en Vrije Universiteit samen met 47 VO-scholen, bedrijven en maatschappelijke instellingen aan de kwaliteit en actualiteit van het bètaonderwijs in de regio Amsterdam, Noord-Holland en Flevoland. Deze samenwerking bestaat al zestien jaar.