Het Student Impact Centre (SIC) van de Faculteit Natuur, Wiskunde en Informatica van de UvA ondersteunt maatschappelijke studenteninitiatieven die zich richten op kansengelijkheid naar het hoger onderwijs. Een van de initiatieven is het door studenten-stichting DiversityTalks opgezette project StudieHub. De StudieHub heeft als doel gratis huiswerkbegeleiding te geven aan bovenbouw middelbare scholieren uit minima-gezinnen.

De huiswerkbegeleiding wordt verzorgd door beta-studenten van de FNWI en alfa-studenten van andere faculteiten. Samen helpen zijn de leerlingen met hun exacte - en alfavakken.

Naast de huiswerkbegeleidng zelf dragen de studenten zo ook bij aan een vroege kennismaking met het hoger onderwijs. De leerlingen worden omringd door student-rolmodellen en kunnen vragen stellen aan de studenten. Dit geeft een inkijk in de studies en levens van de studenten.

De huiswerkbegeleiding vindt plaats in Amsterdam-Oost bij Cybersoek op het Timorplein. De leerlingen hebben de mogelijkheid om drie dagen in de week zichzelf in te roosteren en langs te komen buiten school om. De Studiehub biedt een rustige locatie met de nodige voorzieningen om ‘ongedwongen’ onderwijs te volgen. Zo werken de veelal eerste-generatie leerlingen (zij die als eerste in de familie gaan studeren) aan hun zelfredzaamheid, het opstellen van (leer)doelen en leren zij zelfstandig en in teamverband te werken.

Gedurende het afgelopen jaar heeft StudieHub conform de coronamaatregelen de activiteiten digitaal en op locatie verzorgd. In deze periode hebben de studenten in samenwerking met 6 omringende middelbare scholen zo’n 80 verschillende leerlingen geholpen met huiswerkbegeleiding. Zo zijn de studenten betrokken geweest bij de begeleiding en maken de individuele leerlingen gezamenlijk zo’n 180 uur aan huiswerkbeleding per week bij StudieHub. Het slagingspercentage van de deelnemende scholieren was afgelopen jaar 95%.

Momenteel heeft StudieHub een overschot aan zowel gemotiveerde studenten en scholieren, maar een tekort aan fysieke ruimte om hen in hun behoeftes te voorzien. Daarvoor zijn er dit jaar ambities om een tweede Studiehub te openen.