Vanwege de huidige situatie rondom het coronavirus kan deze studiedag helaas geen doorgang vinden. We hopen de dag later in het jaar weer in de agenda te kunnen zetten. De jaarlijkse studiedag voor docenten Aardrijkskunde vindt dit jaar plaats op donderdag 26 maart 2020. De sprekers zijn Justus Uitermark en Nanke Verloo. De excursie gaat naar Startblok Riekerhaven.

Datum en locatie

Donderdag 26 maart 2020

UvA Roeterseilandcampus - gebouw A  - zaal REC-A1.02
Roetersstraat 166
Amsterdam

Straatfeest - foto door Roel Wijnants

Thema: ‘De stad: strijd en stappen maken’

9.15 uur Inloop met koffie/thee
9.50 uur Welkomstwoord en toelichting op het programma door Dr. Hebe Verrest (opleidingsdirecteur Sociale geografie en Planologie)
10.00 -10.45 uur   Dr. Nanke Verloo: "Strijd en samenwerking in de participatieve stad"
10.45 -11.30 uur   Koffiepauze
11.30 - 12.15 uur   Prof. dr. Justus Uitermark: "Strijd en samenwerking in de informele stad"
12.15 - 12.30 uur   Ruimte voor vragen en toelichting op het middagprogramma
12.30 - 13.30 uur   Lunchbuffet op De Brug (Roeterseilandcampus)

Excursie: Startblok Riekerhaven

13.30 uur Vertrek met de bus
14.30 uur Aankomst bij Startblok Riekerhaven

Presentatie over het Startblok, waarin wordt uitgelegd waarom het is ontstaan, hoe het is ontstaan, wat het zelfbeheer inhoudt en hoe het gaat. Hierbij is uiteraard ruimte voor vragen. Hierna volgt een wandeling over het terrein en is het mogelijk een woning te bezichtigen.

Afsluiting

We besluiten de dag met een hapje en drankje in de KasKantine.

De sprekers

Justus Uitermark  is hoogleraar Urban Geography. Hij onderzoekt steden in vergelijkend en historisch perspectief. Hij kijkt daarbij hoe machtsrelaties tot uitdrukking komen in de gebouwde omgeving: welke groepen en belangen prevaleren en welke worden naar de achtergrond gedrukt? Hij onderzoekt drie thema’s in het bijzonder. Het eerste thema is de opkomst van digitale platforms. Hoe verandert de stad nu mensen steeds vaker hun leven delen via Instagram of Facebook en hun weg vinden via TripAdvisor of Google Maps? Een tweede vraag draait om snelle verstedelijking. Vooral buiten het Westen kunnen overheden de groei van steden niet bijbenen. Hoe komen stadsbewoners in zo’n situatie aan bijvoorbeeld water of elektriciteit? De oorzaken en gevolgen van stedelijk beleid vormen een derde thema. Waarom zetten overheden soms sterk in op stedelijke vernieuwing en soms juist niet? Hoe veranderen overheidsingrepen het stedelijk weefsel?

Nanke Verloo is universitair docent op het gebied van stedelijke planologie verbonden aan de afdeling Sociale geografie en Planologie van de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op conflicten tussen bewoners en lokale overheden die ontstaan tijdens processen van verandering of stedelijke vernieuwing. Geschoold als antropoloog en politicoloog, brengt zij de alledaagse en vaak informele verhalen van bewoners in gesprek met de formele en vaak bureaucratische realiteit van bestuur. Belangrijke vraagstukken in haar onderzoek zijn ‘Hoe maken we inclusieve steden?’ ‘Waar liggen de kansen van conflict?’ en ‘Hoe werkt uitsluiting en marginalisatie in de alledaagse praktijk?’.

De locaties

Het Startblok is een woonproject voor jongeren (uit Nederland) en jonge vluchtelingen die een verblijfsvergunning hebben gekregen (statushouders). Op deze plek, aan de ring A10 in Amsterdam Nieuw-West, wonen zij en bouwen ze gezamenlijk aan hun toekomst.

De KasKantine is een opmerkelijk maatschappelijk project midden in een buurt in transitie, waar een groep bouwers, koks, tuiniers en vrije geesten met veel creativiteit en slagkracht tijdelijk beschikbare ruimte hebben omgetoverd tot een zelfvoorzienend paradijsje.

Naar huis

De KasKantine is gelegen nabij Metrostation Henk Sneevlietweg. U kunt vanaf dit metrostation rechtstreeks met de metro naar bijvoorbeeld Amsterdam Zuid of Amsterdam Centraal reizen.

Deelnamekosten

Voor deelname aan deze studiedag vragen wij een bijdrage van € 75,- p.p.

Aanmelding

U kunt zich aanmelden door een mail te sturen aan Reyna Veldhuis: r.t.w.h.veldhuis@uva.nl