Thema conferentie over de vraag wat een studieloopbaan geslaagd maakt.
viva fysica, volle zaal

Terugblik: OPeRA conferentie 7 oktober 2019

Ruim 100 deelnemers uit alle hoger onderwijsinstelling en een aantal middelbare scholen uit Amsterdam en omgeving  waren op 7 oktober  aanwezig op de jaarlijkse conferentie van Onderwijspartners Amsterdam en omstreken (OPeRA).  OPeRA is het overkoepelend netwerk voor vo-ho aansluiting in de regio Groot-Amsterdam.

Het thema was ‘Wat maakt een studieloopbaan geslaagd?’. Theo Bakker (teamleider VU analytics) hield een keynote over hoe onderwijsanalyses ingezet worden voor de verbetering van toegankelijkheid, studiesucces en het welzijn van studenten. Hij vertelde over diverse succesvolle interventies bij de VU.

Louise Elffers (lector Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad (HvA) en UD Onderwijswetenschappen, UvA) hield een keynote over de toegankelijkheid van het hoger onderwijs. Het lectoraat heeft een online tool ontwikkeld met daarin een beslismodel dat docenten en beleidsmedewerkers helpt te bepalen hoe de toegankelijkheid van het onderwijs kan worden verbeterd: www.toegankelijkheidhbo.nl

Daarnaast vond er een constructieve uitwisseling plaats tijdens de diverse workshops over onder andere studiesucces, LOB, professionele leergemeenschapen, brugprogramma’s voor eerste-generaties studenten, gepersonaliseerd leren, student engagement, soft landing voor studenten met een functiebeperking en het combineren van kunst, bèta en technologie in educatie.

De workshops werden verzorgd door de HvA, UvA, Bètapartners, Erasmus universiteit, het Pre-University College, ArtechLAB Amsterdam/ Breitner Academie, Regius College, Lumion, St. Michaël College, Calandlyceum en de stichtingen ‘Technasium’, 'Slaag altijd' en ‘Diversity Talks’.

Voor vragen en suggesties: Anneke Smorenburg (coördinator OPeRA): a.smorenburg@vu.nl ǀ https://opera-educatie.nl