De bachelor Psychologie aan de UvA hanteert sinds 2018 een numerus fixus: het aantal plaatsen is maximaal 650.

Iedere vwo-scholier kan zich uiterlijk op 15 januari 2020 via Studielink aanmelden. De aanmelder volgt in februari twee inhoudelijke colleges en maakt over deze onderwerpen een selectietoets. Op basis van de scores op de selectietoets wordt een ranglijst opgesteld. Hoe hoger de score, hoe hoger de plek op de ranglijst.

De eerste 650 kandidaten op de lijst krijgen een aanbod om aan de UvA te komen studeren. Op 15 april 2020 worden de eerste plaatsen aangeboden. Binnen 14 dagen moet de aankomend student de plek accepteren. Als iemand niet meer wil starten met de opleiding wordt de plaats doorgegeven aan de volgende op de lijst.

Hoe groot is de kans om geplaatst te worden?

Dat is niet zomaar te zeggen, het is afhankelijk van hoeveel aankomende studenten de selectietoets gaan maken. Maar om een beeld te geven: voor 2019 heeft iedereen die een ruime voldoende had voor de toets, een aanbod gekregen.

Geïnteresseerde leerlingen worden graag uitgenodigd om zich aan te melden, en zich goed voor te bereiden.

Ervaringen

Benieuwd hoe de eerstejaarsstudenten Floortje en Merel de selectie hebben ervaren? Kijk het filmpje op onze website.