Op vrijdag 27 januari 2023 vindt de nieuwe editie van Viva Fysica plaats, waar wetenschappers docenten en leerlingen op de hoogte brengen over de laatste stand van zaken uit hun natuurkundig onderzoek. De inschrijving is geopend.
Kerngegevens van evenement Viva Fysica!
27 januari 2023
10:00 -16:00

Viva Fysica is dit jaar weer live op de gebruikelijke locatie: Amsterdam Science Park. Wetenschappers vertellen over de laatste stand van zaken uit hun natuurkundige onderzoek.

Het evenement is in de eerste plaats bedoeld voor natuurkundedocenten Havo/VWO: om te informeren en te inspireren. Geïnteresseerde leerlingen (VWO-5 en -6) zijn ook van harte welkom.

Voor docenten

Docenten krijgen boeiende contexten voor in de les aangereikt, kunnen collega's ontmoeten en zijn aan het eind weer up to date binnen hun vakgebied.

Voor leerlingen

Voor leerlingen is het erg interessant om het Science Park te bezoeken en in collegezalen lezingen te volgen. Daarbij komen ze ook in contact met wetenschappers.

Om een indruk van het evenement te krijgen, zie deze terugblik op vorig jaar.

10.00 Opening
10.10 De zoektocht naar extra neutrino’s – Jordy de Vries
10.35 Understanding big data with statistical physics – Clelia de Mulatier (Engelstalig)
11.00 Pauze
11.30 The birth of black holes – Giovanna Pugliese (Engelstalig)
11.55 Hoe kunstmatige intelligentie ons helpt met het ontwikkelen van metamaterialen – Ryan van Mastrigt
12.20 Verstrengeling, van spel tot Nobel – Kareljan Schoutens
12.45 Lunchpauze
13.30 Lezing - nader in te vullen
14.00 Workshops en rondleidingen
16.00 Afsluiting met een drankje
16.30 Einde

Over Viva Fysica

Deelname is kosteloos. Viva Fysica wordt georganiseerd door het natuurkundeinstituut van de UvA in samenwerking met scholennetwerk Bètapartners.