Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Studenten en afgestudeerden vertellen

Portret Roos van Deijck

‘Ik gebruik elke dag de schriftelijke vaardigheden’

‘Het sprak mij aan dat er naast de reguliere verdiepende vakken ook vakken waren met een twist.’ Roos van Deijck volgde een vak over de krijgsmacht en gaf les op een basisschool over de Grondwet. ‘De inhoudelijke discussies met bevlogen docenten en medestudenten maken deze master leuk. En ik heb in mijn werk nog dagelijks plezier van de schriftelijke vaardigheden die ik ontwikkelde tijdens mijn studie.’

Portret Anne de Graaf

‘Sterke binding met de praktijk’

‘Door de kleinschaligheid leer je je medestudenten en docenten goed kennen,’ vertelt Anne de Graaf. ‘Dat motiveert enorm.’ Daarnaast heeft de master een sterke binding met de praktijk, o.a. door gastcolleges van professionals uit het veld en praktijkgerichte vakken. ‘Ik deed mee aan de VAR-pleitwedstrijd en Staats- en bestuursrecht in de praktijk. Je leert pleiten, verfijnt je juridische schrijfvaardigheid en ontmoet mensen uit het werkveld.’

Giuliana Fernandes da Silva

‘Verken het werkveld met studievereniging SVP’

‘De onderwerpen die je bestudeert zie je dagelijks in het nieuws, denk aan de asielcrisis, klimaataansprakelijkheid of het functioneren van de democratische rechtsstaat,’ vertelt Giuliana Fernandes da Silva. Giuliana is naast masterstudent ook voorzitter van de studievereniging SVP. ’Via lezingen, werkbezoeken en een studiereis maak je kennis met de praktijk en ontdek je welk werkveld het beste bij je past.’

Lees meer over de studievereniging SVP

Docenten vertellen

Docent Jacobine van de Brink

Mw. prof. mr. Jacobine van den Brink, hoogleraar Bestuursrecht

‘De master wordt verzorgd door zeer ervaren docenten. Zij hebben grondige kennis van het staats- en bestuursrecht en ook veel praktijkervaring, bijvoorbeeld als lid van een bezwaarschriftencommissie. Deze combinatie komt ook in de master tot uitdrukking. Er is veel aandacht voor onderzoeksvaardigheden, maar ook voor de realiteit van de praktijk die toch vaak net iets anders is dan de theorie uit je studieboek. Zo duik je in het vak Staats- en bestuursrecht in de praktijk in juridisch uitdagende opdrachten die afkomstig zijn van bijvoorbeeld advocatenkantoren, overheden en adviesbureaus. 

Het leukste aan het geven van onderwijs aan masterstudenten vind ik dat ik onderzoeksresultaten voor kan leggen en daarover kan discussiëren. Zo ontstaan heel interessante gesprekken, bijvoorbeeld over de vraag in hoeverre de overheid het verdelen van publiek geld of de handhaving van een gemeentelijke verordening kan overlaten aan privaatrechtelijke rechtspersonen. Is dat eigenlijk wel wenselijk en welke gevolgen heeft dat voor de toepasselijke normen? Daarnaast vind ik het erg belangrijk dat studenten tijdens hun studie in aanraking komen met de praktijk. Daarom nodigen we veel gastdocenten uit, zoals wetgevingsjuristen bij de overheid en juristen die werkzaam zijn bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.  

Het staats- en bestuursrecht is één van de meest dynamische rechtsgebieden; je hoeft je nooit te vervelen. Er staat elke dag wel wat over in de krant. Denk bijvoorbeeld aan de vraag of de avondklok juridisch is toegestaan, maar ook aan de toeslagenaffaire die tot veel ellende heeft geleid. Het gaat daarbij steeds om de relatie tussen de overheid en de burger, die in veel gevallen niet gelijkwaardig is en daarom tot allerlei complexe vraagstukken leidt. Het is ontzettend belangrijk dat wij juristen opleiden die een gedegen kennis hebben van het staats- en bestuursrecht en zo kunnen bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken!’      

Portret Nik de Boer

Dhr. mr. dr. Nik de Boer, universitair hoofddocent Staatsrecht

‘We zien in de wereld om ons heen dat de democratische rechtsstaat niet vanzelfsprekend is. In de track Staats- en bestuursrecht probeer ik studenten uit te dagen om kritisch te reflecteren op de grondslagen van het publiekrecht. Waarom is democratie belangrijk? Wat zijn de grenzen aan democratische besluitvorming? Wat mag de rechter wel en niet beslissen? Is constitutionele toetsing een goed idee? En hoe waarborgen we de stabiliteit van de democratische rechtsstaat in onrustige tijden? Door op deze kwesties hun eigen visie te laten ontwikkelen, zullen studenten na de master beter in staat zijn om complexe juridische problemen op te lossen en om te helpen bij het aanpakken van de constitutionele uitdagingen van de 21e eeuw.’