Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
UPvA-studente Lisa Ravoo heeft de landelijke scriptieprijs voor universitaire pabo’s (UNIPA) gewonnen. Haar scriptie “Multilingualism and Dyslexia: Delay or Disorder?” onderzoekt welke kennis en expertise Nederlandse leerkrachten en intern begeleiders hebben over het signaleren en ondersteunen van dyslexie bij meertalige kinderen.

Lisa interviewde vijftien onderwijsprofessionals van vier meertalige scholen in Amsterdam. Uit haar onderzoek blijkt dat leerkrachten veel weten over signalen van dyslexie, zoals familiaire risico’s en de invloed op lezen en spelling. Tegelijkertijd kwamen er belangrijke kennishiaten naar voren, met name rond vroegsignalering, de ontwikkelingsgerichte aard van dyslexie en preventiemogelijkheden. Veel respondenten gaven aan onzeker te zijn over het onderscheid tussen een taalachterstand en dyslexie, waardoor ondersteuning soms te laat op gang komt.

Als praktische bijdrage heeft Lisa een tabel ontwikkeld met indicatoren voor dyslexie bij meertalige kinderen, die leerkrachten kan helpen het verschil tussen een taalachterstand en dyslexie beter te herkennen.