‘Iets zinvols doen’ – onder dat motto is de landelijke promotiecampagne van start voor meer universitaire leraren. Doe jij ook mee en gebruik je de toolkit?

We hoeven jullie niet te vertellen dat we in Nederland hard meer leraren nodig hebben, terwijl het beroep van leraar niet altijd de reputatie heeft die het verdient.

De Nederlandse universiteiten slaan daarom de handen ineen om te helpen het lerarentekort aan te pakken. Want de instroom in de universitaire lerarenopleidingen blijft achter en te weinig mensen weten dat je leraar kunt worden via een universitaire lerarenopleiding. De landelijk campagne laat mensen met nieuwe ogen naar het vak van leraar kijken. Als een vak dat zingeving, zelfontplooiing, persoonlijke groei en maatschappelijke verandering kan brengen.

Over de campagne

De promotiecampagne is gestart met boodschappen op digitale schemrne op de ZuidAs .

Daarnaast zijn  door heel Nederland posters geplakt (wildplakken) en is er een mediacampagne te zien op Instagram, TikTok en YouTube. Ook zijn er door heel Nederland muurschilderingen gemaakt op universiteitsgebouwen, gemaakt door kunstenaar Guido de Boer. Op de Universiteit van Amsterdam is er bijvoorbeeld afgelopen week een muurschildering gemaakt op het gebouw op de Roeterseilandcampus. En ook op het hoofdgebouw van de Vrije Universiteit staat met grote letters ‘Doe iets wat ertoe doet’.

Doe je mee? Gebruik de toolkit!

Als je zelf posters wilt plakken in school of anderszins mee wilt doen met de promotiecampagne, dan kan dat!  Er is een uitgebreide toolkit samengesteld, met materialen die de komende maanden gebruikt kunnen worden. Wel willen we je vragen hier zorgvuldig mee om te gaan. Hou bijvoorbeeld rekening met de guidelines d, onder andere over het gebruik van de posters en de tone of voice. Deze richtlijnen staan helemaal onderaan. Het wachtwoord waarmee je kan inloggen is ‘doeiets’.

Universitaire Lerarenopleidingen aan de VU en UvA

De VU en de UvA bieden verschillende routes aan naar het leraarschap. Bij de UvA valt de eerstegraads lerarenopleiding onder de Interfacultaire Lerarenopleidingen (ILO) en wordt aangeboden voor 24 schoolvakken. De Lerarenacademie van de VU biedt de lerarenopleiding aan voor 16 schoolvakken. Daarnaast bieden beide universiteiten verschillende routes aan naar een beperkte tweedegraads lesbevoegdheid (minor Educatie en Educatieve module) en verschillende routes voor zij-instromers, zoals het UvA-traject ‘Aan de Slag voor de Klas’.