Aan de Universiteit van Amsterdam wordt dit voorjaar onderzoek gedaan naar de toegankelijkheid van de route naar het hbo en de universiteit aan de Universiteit van Amsterdam. Heeft jouw school of onderwijsinstelling ruimte om deel te nemen

Het onderzoek

Gelijke kansen voor leerlingen van allerlei verschillende achtergronden staat hoog op de agenda. Toch zien we dat voor sommige leerlingen de route naar het hbo of de universiteit meer drempels kent dan voor andere leerlingen. Wij willen met dit onderzoek in kaart brengen hoe leerlingen de route naar het hbo of de universiteit zien. Welke ambities hebben zij? Welke obstakels verwachten zij tegen te komen? Welke steun ervaren zij in hun omgeving? Het onderzoek vindt plaats in diverse leerjaren: van groep 8 in het primair onderwijs en diverse leerjaren in het voortgezet onderwijs, tot de eindexamenklassen van het mbo en hbo.

Wat meedoen betekent

Voor aanvang van het onderzoek vullen leerlingen/studenten in de periode april/mei (precieze data in nader overleg) in de klas een digitale vragenlijst in. Het is een korte vragenlijst van ongeveer 15 minuten, waarin jongeren vragen beantwoorden over zichzelf. Deze vragenlijst is digitaal, waarvoor we jullie vragen om deze op een eigen apparaat af te nemen. Het invullen van de vragenlijst kan ook een prettig aanknooppunt zijn om het met leerlingen te hebben over “de toekomst”. Na het onderzoek maken we een rapport specifiek voor jullie onderwijsinstelling waarin de belangrijkste resultaten beschikbaar zijn.

Vragen?

Vragen kun je richten aan Benthe van Wanrooij via e-mail op b.vanwanrooij@uva.nl of telefonisch naar 06 4323 7373. Mocht je ruimte zien om deel te nemen, dan volstaat een kort mailtje of berichtje