Eind augustus werd voor het eerst ‘Get Ready’ georganiseerd, de pilot van een driedaags programma voor studenten die extra achtergrondkennis en handvatten willen om goed hun plek te kunnen vinden binnen de UvA. Zo starten zij extra voorbereid aan hun studieprogramma. Als de pilot succesvol blijkt, wordt de zomerschool volgend jaar breder uitgezet binnen de UvA.
Get ready studenten op de campus

Succesvoller studeren

Centraal in het programma staat het versterken van zelfvertrouwen en onderdeel zijn van de UvA-gemeenschap, wat bijdraagt aan het gevoel van zekerheid en aan succesvoller studeren. In drie dagen volgen de aankomende studenten diverse lezingen en trainingen. Tijdens de hele zomerschool zijn er ouderejaarsstudenten aanwezig die alles begeleiden, vertellen over hun ervaringen op de universiteit en vragen beantwoorden.

Eerstegeneratiestudenten

De UvA wil graag dat alle studenten die starten zich welkom en thuis gaan voelen op de universiteit. Dit is niet voor alle studenten vanzelfsprekend en de redenen hiervoor lopen uiteen. Een van de redenen kan zijn dat een student de eerste in zijn of haar familie is die gaat studeren. Voor Kevin Ly, student Business Administration, was het programma ‘een warm welkom in een hele nieuwe omgeving. In mijn eerste studieweek voelde ik mij al gauw thuis op de universiteit, iets wat ik moeilijker zou hebben gevonden als ik niet had meegedaan aan Get Ready. Dit programma helpt je om de overgang tussen middelbaar en hoger onderwijs een stukje makkelijker te maken, zeker als je een eerstegeneratiestudent bent’.

Fatima Kamal is student Algemene sociale wetenschappen en werkt als educator  bij het Chief Diversity Officer team. Ze is een van de organisatoren van Get Ready. Ze kijkt terug op succesvolle dagen: ‘Als eerstegeneratiestudent had ik zo’n programma zeker kunnen gebruiken in mijn studietijd. Daarom voelt het nu extra bijzonder om dit programma aan nieuwe studenten te kunnen bieden. Ik heb erg genoten en veel voldoening gekregen. Het programma bereidt studenten niet alleen beter voor op hun studie, maar geeft ook een boost in hun zelfvertrouwen. En daarnaast hebben ze medestudenten leren kennen waar ze nu verder mee optrekken’.

Pilot

Deze eerste zomerschool voor eerstegeneratiestudenten was een pilot, die werd georganiseerd bij de drie faculteiten op het Roeterseiland: de FEB, de FdR en de FMG. De zomerschool werd opgezet in samenwerking met onder andere Studenten Services, de Diversity Officers en een groot aantal studenten van de betreffende faculteiten. De pilot wordt geëvalueerd, onder andere tijdens een terugkomdag in januari voor de studenten die hebben deelgenomen. Als de pilot succesvol blijkt, wordt de zomerschool volgend jaar breder uitgezet binnen de UvA.

Lees ook het artikel in Folia over Get Ready