Voor het basisonderwijs uit heel Nederland organiseerde de Vereniging Mensa Nederland voor de 7e keer samen met de Universiteit van Amsterdam en het Amsterdams Universiteitsfonds de Finale van de SlimmerIQuiz. Brett, Malike en Zoe van Basisschool Breinrijk! wonnen de 1e prijs.
Brett, Malike en Zoe winnaars 1e prijs
Brett, Malike en Zoe van Basisschool Breinrijk! (foto: Ruud Waij)

De SlimmerIquiz is bedoeld voor slimme kinderen uit de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. Er deden, na twee landelijke voorrondes, 21 basisscholen mee aan de feestelijke finale die plaatsvond op woensdag 20 november in de Aula van de UvA.

Het Amsterdams Universiteitsfonds sponsorde ook dit jaar de finale, onder meer omdat de UvA het belangrijk vindt dat kinderen nieuwsgierig blijven en deelnemers misschien ooit gaan studeren aan de UvA.

Alle deelnemers MensaIQuiz 2019
Alle deelnemers MensaIQuiz 2019 (foto: Ruud Waij)

Brett, Malike en Zoe van Basisschool Breinrijk! uit Kaatsheuvel gingen elk met een Gouden Ipad naar huis. Deze 1e prijs werd ter beschikking gesteld door KC2 B.V.

De 2e prijs, een spellenpakket van denkspelleparadijs was voor Jedidja, Myrthe en Zoë van Basisschool de Driesprong, Lelystad.

Het boekenpakket van Uitgeverij Nieuwzijds B.V. de 3e prijs, was voor Bas, Lars en Lucas van DWS Beatrixschool, Nieuwegein.

De speciale prijs, een robot Q-scout Robobloq van PMOT, ging naar de leerlingen die alle vragen van het tweede deel goed hadden: Colin, Finley en Lila van Kronenburgh uit Rijswijk.

Kijk de finale terug

Je kunt de finale ook terugkijken. Dr. Maartje Stols-Witlox, Assistant professor paintings conservation, coördinator MA Paintings, Project leader 'Down to the Ground' (NWO) and 'Scientific Reasoning in Art' (NICAS) gaf een minicollege: ‘Wat is restaureren … en waarom doe je dat?’