Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

17 leerlingen van het vwo van de Openbare Scholengemeenschap Bijlmer (OSB) maakten onlangs kennis met de maatschappij- en gedragswetenschappen van de UvA tijdens het programma ‘onderzoeker voor een dag’.

Onderzoeker voor een dag
Christian Bröer bereidt de OSB-leerlingen voor op hun middag als onderzoeker

De dag werd geopend door onderwijswetenschapper Remmert Daas. Hij liet de leerlingen kennis maken met de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen (FMG) door de verschillende disciplines te belichten. Ook vertelde hij aan de hand van voorbeelden met welke onderzoeksvragen FMG-wetenschappers zich zoal bezighouden. Ook gaf hij een korte beschrijving van alle bacheloropleidingen van de faculteit. Vervolgens daagde Daas de leerlingen uit na te denken over het onderwijsbeleid in Nederland. In hoeverre speelt het onderwijs eigenlijk een rol bij de prestatie van kinderen in ons onderwijssysteem? Of ligt het bijvoorbeeld vooral aan de thuissituatie dat sommige kinderen beter presteren op school dan anderen?

Manieren van onderzoek doen
Daarna kwam socioloog Christian Bröer aan het woord met een korte introductie in de sociale wetenschappen. Ook bereidde hij de leerlingen voor op hun middag als onderzoeker. Welke manieren van onderzoek doen bestaan er eigenlijk? Hoe zorg je ervoor dat je de antwoorden krijgt die je zoekt? Conclusie: de vraag! De vraagstelling is de key!

Bestrijden van overgewicht
Na de lunch bij cultureel studentencentrum CREA en een rondleiding over de campus, begonnen de leerlingen aan hun opdrachten. Ze werkten mee aan het project CO-CREATE, dat als doel heeft om overgewicht te bestrijden door politieke agenda’s te beïnvloeden. Het unieke aan dit project is dat de wetenschappers niet alléén onderzoek doen maar juist samen met jongeren op zoek gaan naar nieuwe manieren om gezondheid te bevorderen. De leerlingen bogen zich over vragen als: Hoe maak je obesitas een maatschappelijk probleem in plaats van een individueel probleem? En ís overgewicht eigenlijk wel een probleem? Hoe zorg je ervoor dat jongeren een bijdrage willen leveren aan het onderzoek? Welke kanalen kun je als onderzoeker het beste inzetten om jongeren te bereiken?

Nieuwe inzichten en ervaringen
Na een geslaagde middag als onderzoeker, waarin zowel de leerlingen als de wetenschappers veel nieuwe inzichten en ervaringen op hebben gedaan, werd de middag afgesloten met een hapje en een drankje. Ook kregen de leerlingen nog een mooie goodiebag mee naar huis vol met gadgets en informatie over de FMG. De dag viel in de smaak, zowel bij de bezoekende klas als bij de wetenschappers. ‘De leerlingen hebben zoveel aan deze dag gehad; dit levert ze veel meer op dan wanneer ze alleen een bachelordag bezoeken’, aldus een docent van de OSB. De leerlingen van de school waren het met haar eens: ‘‘Ik heb geleerd dat sociologie veel meer is dan ik eerst dacht’, zei de een. Een ander vulde aan: ‘Ik kende de FMG helemaal niet goed, maar ik heb nu een veel beter beeld en zal eerder kijken of een studie aan deze faculteit iets voor mij is’.
Ook de onderzoekers waren enthousiast: ‘Heel inspirerend om met deze leerlingen te werken. Voor ons is dit echt een cadeautje.’