Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Ruim 80 docenten Aardrijkskunde uit het hele land namen donderdag 28 maart deel aan de jaarlijkse studiedag aan de Universiteit van Amsterdam met als thema: ‘ Status, stigma en schoonheid in de stad’.

AK-docenten
De Aardrijkskunde-docenten in de boot op weg naar de Bijlmerbajes

Na het welkomstwoord door dr. Hebe Verrest (opleidingsdirecteur Sociale geografie en Planologie) nam dr. Fenne Pinkster het woord. Haar lezing met als titel: ‘Wonen in een beruchte buurt: ervaringen van territoriale stigmatisering in de Bijlmer’ gaf inzicht in de huidige stand van zaken met betrekking tot wonen in de eens zo beruchte Bijlmer.

Jan Latten over bevolkingsgroei en bestaanszekerheid

Na de koffiepauze was de beurt aan Prof. dr. Jan Latten. Zijn met veel humor doorspekte lezing met als titel: ‘Hoe de kenniselite grip houdt op bestaanszekerheid’ , gaf een boeiend inzicht in onder andere bevolkingsgroei en de bewegingen die mensen maken op zoek naar werk en bestaanszekerheid.
Het ochtendprogramma werd afgesloten met een lunchbuffet in restaurant De Brug.

Woonproject Bajes Kwartier

Tegen 13.30 uur gingen de deelnemers op de Nieuwe Achtergracht aan boord voor vertrek naar het doel van de excursie, het toekomstige Bajes Kwartier. Onze gids aan boord was niemand minder dan Prof. dr. Zef Hemel die gedurende de vaartocht, via de Amstel, Singelgracht, Boeren Wetering en Amstel (rondje Nieuwe Pijp), heel veel interessants wist te vertellen over stadsontwikkelingen langs de kades.
Aangekomen bij de steiger van Café de Omval ging de groep van boord en volgde er een wandeling door de nieuwe woonwijk ‘Kop Weespertrekvaart ‘naar de Bijlmer Bajes, waar de presentie over het spectaculaire aanstaande woonproject Bajes Kwartier plaatsvond.
Traditiegetrouw werd de dag afgesloten af met een hapje en een drankje in de voormalige personeelskantine van de Bijlmer Bajes.

Geïnspireerd terug op school

De docenten waren het unaniem eens dat het een fijne leerzame dag was en dat bleek ook uit een mail van een docent uit Lelystad die onder andere schreef: ‘Ik kwam weer helemaal geïnspireerd terug op school, en ik kan de informatie goed gebruiken in mijn lessen. Dank!’