Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
uva.nl

De landelijke scholierenwedstrijd Amsterdam Information Systems Challenge 2015 is succesvol afgerond met drie verschillende presentaties van de Koop & Bespaar-app. Tijdens de eindpresentatie op 14 april sleepten technasiumleerlingen van het Johannes Fontanus College de wisseltrofee in de wacht.

Deze wedstrijd is uitgeschreven door de Universiteit van Amsterdam. Doel van de wedstrijd is om, jongeren al op de middelbare school in aanraking te laten komen met het vakgebied Informatiekunde en ze zo de breedte en veelzijdigheid van het vakgebied te laten ontdekken. 

Eerste keer

Drie teams van middelbare scholieren hebben meegedaan aan de eerste Amsterdam Information Systems Challenge (AISC).’Voor een eerste keer en een op korte termijn opgetuigd evenement helemaal geen slechte score’, aldus Jacobijn Sandberg, opleidingsdirecteur van de bachelor Informatiekunde aan de UvA.  

De opdracht bestond uit het ontwerpen en demonstreren van een applicatie waarmee studenten op een eenvoudige manier kunnen achterhalen hoe ze goedkoop en gezond voedsel kunnen kopen zonder ver te hoeven lopen of fietsen. ‘Wil je een verschil maken in de wereld en ben jij geïnteresseerd in technologie? Vind je het leuk om een app te bouwen?’ Met deze oproep benaderde de opleiding middelbare scholieren in het hele land. 

Oordeel Jury

Op dinsdag 14 april presenteerden de teams hun projectenaan de jury. Prof. dr Tom van Engers en dr Jacobijn Sandberg hebben de projecten beoordeeld op drie aspecten: het niveau van de gebruikte technologie, het niveau van de gerealiseerde functionaliteit, inclusief de onderbouwing daarvan en het niveau van de presentatie van het project.

Niveau

De tweekoppige jury was onder de indruk van het gerealiseerde niveau van alle drie projecten. De drie teams hebben in betrekkelijk korte tijd en zonder veel hulp zeer veel kennis verworven en toegepast: kennis over programmeertalen en –omgevingen, kennis over servers en cliënts, kennis over interfaceontwerp, kennis over de gewenste functionaliteit en het managen van een ontwikkelproject.

Het niveau van de drie teams ontliep elkaar niet veel. Toch was er één team naar het oordeel van de jury het best geslaagd in het realiseren van een werkbare applicatie. Team TAB (Technical App Building), technasiumleerlingen van het  Johannes Fontanus College in Barneveld. Deze leerlingen hebben laten zien dat je met de basiskennis van programmeren in acht weken een app met grote functionaliteit kunt maken,’ aldus de jury.