Leskisten

Leskisten zijn voor gebruik op school ter verrijking van de lessen. De kisten worden aangeboden vanuit het Wetenschapsknooppunt Amsterdam. Aan het gebruik zijn geen kosten verbonden en kisten kunnen maximaal drie weken worden gereserveerd. Als u een kist reserveert, krijgt u bericht over waar u deze kunt ophalen en terugbrengen.

Kranen en katrollen

Groep 3&4

De werking van katrollen en het bouwen van stevige constructies komt aan bod in deze leskist. IJzeren buizen verbinden met koppelstukken, waarbij een inbussleutel het enige gereedschap is. De leerlingen ontwerpen een constructie waar ze katrollen aan kunnen bevestigen. Onderzoek aan de katrollen is de volgende stap. De leskist leent zich uitstekend om ontwerpend leren te introduceren.

Bijlagen

Sportprestatie

Groep 7&8

Doe onderzoek aan je hartslag, je bloeddruk, je longinhoud, aan je manier van bewegen en meer.. Met de materialen uit deze leskisten maak je een circuit in het spellokaal of in de gymzaal. De leerlingen maken zich eerst de meetapparatuur eigen en gaan dan aan de slag. Het lesmateriaal biedt kant en klare experimenten. Maar er is ook heel veel ruimte om zèlf onderzoekjes te bedenken.

Veel metingen zijn digitaal en de resultaten kunnen gekoppeld worden aan een rekenles, waarbij uitkomsten worden getoond op het digibord.

Let op:

  • Sportprestaties bestaat uit vier leskisten. Houd hier rekening mee met betrekking tot het vervoer.
  • De pagina van het reserveringssysteem meldt als doelgroep leerlingen 4 havo/vwo. De kist is met de lessuggesties die we hier geven echter ook te gebruiken voor basisschoolleerlingen.

Bijlagen

Mobiel lab - Ik ben onderzoeker

Groep 1 t/m 4

Ervaar hoe een onderzoeker te werk gaat. Met de inhoud van deze leskist maak je in jouw klas een heus laboratorium. De leskist zelf tover je om tot labtafel middels een uitklapbaar tafelblad. De lades van de leskist bevatten de basisbenodigdheden voor de jonge onderzoeker: labjassen (maat 140), veiligheidsbrillen, handschoenen. Daarnaast hulpmiddelen voor het doen van onderzoek, zoals druppelpipetten, statieven, maatcilinders, erlenmeyers en meer.

Er zijn suggesties waar te zoeken naar experimenten. De praktijk leert echter dat de leerlingen zelf op onderzoek uitgaan en na korte tijd al uitroepen: ‘ik ben onderzoeker!’

Let op: Mobiel lab zit in een grote leskist. Houd hier rekening mee met betrekking tot het vervoer.

Bijlagen

Bee-Bot

Groep 1 t/m 4

Met de Bee-Bot leren kinderen de beginselen van het programmeren en wordt het logisch denken gestimuleerd. Ze kunnen de Bee-Bot laten lopen met behulp van de knoppen bovenop de Bee-Bot. Je kunt met behulp van de standaard matten de Bee-Bot woorden laten maken. Maar je kunt ook eigen matten maken of de Bee-Bot bijvoorbeeld door een doolhof laten lopen.

Bijlagen

Veelvlakken

Groep 7&8

Een voetbal is een veelvlak. Een driehoek ook. Maar wat is een veelvlak nu eigenlijk precies? Om dat te ontdekken gebruik je de materialen uit deze leskist. Hiermee bouw je allerlei mogelijke veelvlakken. Daardoor ben je op een speelse manier bezig met wiskunde. Bij de leskist hoort ook lesmateriaal, een set opdrachtkaarten en een docentenhandleiding om een verrijkende wiskundeles te geven. Goed in te zetten voor plusklassen.

Let op: 

  • Veelvlakken zit in een grote leskist. Houd hier rekening mee met betrekking tot het vervoer.
  • De pagina van het reserveringssysteem meldt als doelgroep leerlingen onderbouw havo/vwo. De kist is echter ook te gebruiken voor basisschoolleerlingen.

Inhoudsmaten

Groep 7&8

Omrekenen van inhoudsmaten ervaren veel leerlingen als lastige materie. In samenwerking met de lerarenopleiding van de HvA ontwikkelden we deze leskist. In de leskist tref je 10 kwartetspellen en materialen die op de foto’s van het kwartetspel staan afgebeeld. Om kaarten te bemachtigen moet eerst de juiste inhoudsmaat aangegeven worden. ‘Mag ik van jou de inhoud van de fietsband …cm3?’ Omdat alle afgebeelde materialen ook in de kist aanwezig zijn leren de leerlingen niet alleen oefenen met omrekenen, maar krijgen ze ook een realistisch beeld bij inhoudsmaten van alledaagse voorwerpen.

River Crossing

Groep 6 t/m 8

Een denkspel in het groot. In het heel groot. Het grondzeil van dit spel stelt een rivier vol krokodillen voor. De bedoeling is dat één speler naar de overzijde van de rivier gaat door het neerleggen van planken. De planken kunnen alleen neergelegd worden tussen boomstronken die in de rivier verspreid staan. Leerlingen aan de rand van het spel geven aanwijzingen. Daardoor is het spel een ideale introductie op het onderwerp ‘programmeren’. Het spel is in tweevoud beschikbaar en geeft aldus de mogelijkheid om een wedstrijdelement toe te voegen. Groot vloeroppervlak is voorwaarde. Buiten uitrollen kan ook.

Bijlagen

Waterbeestjes

Groep 6 t/m 8

Welke beestjes leven er in de sloot? Met deze leskist kunnen kinderen waterdiertjes vangen, determineren met behulp van een herkenningskaart en zo onderzoeken welke diertjes er allemaal in het water leven. Door de beestjes onder de digitale microscoop te leggen, zie je nog beter hoe de diertjes er uit zien.

Bijlagen

Expeditie Moendoes – Pannenkoeken bakken

Groep 6 t/m 8

Heb je expeditie Moendoes al gespeeld? En heb je ervaren wat een goede introductie dit spel biedt tot onderzoekend en ontwerpend leren? Dan wil je het de volgende keer misschien wel uitbreiden met een lessuggestie uit de docentenhandleiding: onderzoekend leren ervaren aan de hand van pannenkoeken bakken. In 15-voud leen je bij ons maatbekers, gardes, beslagkommen, koekenpannen en branders. Voor de ingrediënten en de veiligheid zorg je vervolgens zelf. Een filmpje over de les kan je hier vinden.

Gepubliceerd door  Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

29 maart 2017