Forensisch onderzoek

Wie heeft het geflikt op het plaats delict?

Gedurende één of twee tijdsblokken, die in overleg worden ingedeeld met lessen bij één klas of juist bij verschillende klassen, gaan de kinderen op zoek naar het antwoord.

Algemene voorwaarden:

  • Tijdsblok: 2 uur
  • Kosten één tijdsblok: € 125,-
  • Kosten twee tijdsblokken: € 225,-
  • De leerkracht blijft altijd verantwoordelijk voor zijn of haar groep.
  • Maximaal 30 leerlingen per klas.
  • De aanvraag voor lessen moet minstens vier weken van te voren worden ingediend.
  • De materialen voor de lessen worden per bestelauto vervoerd. De school is verantwoordelijk voor eventuele parkeerkosten.
  • In verband met het vervoer van de materialen is het noodzakelijk dat de leslokalen zich op de begane grond bevinden, of dat er in het gebouw een lift aanwezig is.

Voetafdrukken in verf

Doelgroep: groep 1-2

Lesduur: 30-45 minuten

Tijdens forensisch onderzoek kunnen er voetafdrukken worden gevonden die mogelijk van de dader zijn. Wat is een voetafdruk? Voetafdrukken kun je bijvoorbeeld vinden op het strand. Waar nog meer? Hoe kan je die vergelijken? Wat heb je hierbij nodig?

n.n.b.

Demonteerbaar skelet

Doelgroep: groep 1-5

Lesduur: 30 minuten

Forensisch-antropologisch onderzoek is onderzoek wanneer er een skelet wordt gevonden. Aan de hand van het onderzoek kan de oudheid, leeftijd en geslacht worden bepaald van het skelet. In deze les wordt duidelijk hoe een skelet eruit ziet en eventueel kan er iets verteld worden over het bepalen van het geslacht bij een skelet.

n.n.b.

Vingerafdrukken maken

Doelgroep: groep 3-5

Lesduur: 30-45 minuten

De vingerafdruk is een stempel aan de binnenkant van je vingertoppen. De vingerafdruk bestaat uit een bepaald patroon van verschillende lijnen, oftewel papillairlijnen. Vingerafdrukken laat je zichtbaar of onzichtbaar achter. En dit kan erg belangrijk zijn bij de opsporing van dieven die een inbraak hebben gepleegd. Hoe zien jouw vingerafdrukken er eigenlijk uit? Zijn alle vingerafdrukken van elke vinger hetzelfde? Heb je dezelfde vingerafdrukken als jouw klasgenoten?

n.n.b.

Schoenafdrukken in gips

Doelgroep: groep 5-8

Lesduur: 60 minuten

Tijdens forensisch onderzoek kunnen er schoenafdrukken worden gevonden die van de dader kunnen zijn. Wat is een schoenafdruk? Schoenafdrukken kun je bijvoorbeeld vinden in aarde. Waar nog meer? Hoe kan je schoenafdrukken vergelijken? Wat heb je hierbij nodig? Hoe krijg je een schoenafdruk die in aarde gevonden wordt naar het laboratorium? De leerlingen raden wiens schoenafdruk in de aarde is gezet en wie vandaag daarmee de “dader” is.

n.n.b.

Vingerafdrukken zetten

Doelgroep: groep 5-8

Lesduur: 60 minuten

De vingerafdruk is een stempel van de binnenkant van je vingertoppen. De vingerafdruk bestaat uit een bepaald patroon van verschillende lijnen, oftewel papillairlijnen. Vingerafdrukken laat je zichtbaar of onzichtbaar achter. En dit kan erg belangrijk zijn bij de opsporing van dieven die een inbraak hebben gepleegd. Hoe worden vingerafdrukken opgespoord? Op welke plekken is het logisch om naar vingerafdrukken te zoeken? Hoe kun je vingerafdrukken zichtbaar maken? Op welke ondergronden kunnen vingerafdrukken goed zichtbaar gemaakt?

n.n.b.

Inkt chromatografie

Doelgroep: groep 5-8

Lesduur: 60 minuten

Bij een inbraak zijn cheques gesloten. De cheques worden met een ander bedrag teruggevonden bij de verdachte. Zijn ze vervalst? Hoe kun je hier achter komen? En hoe kun je dit bewijzen? Met (inkt) chromatografie scheid je op grootte van stoffen, in dit geval kleurstoffen. Viltstiften bestaan voornamelijk uit meerdere kleurstoffen.

n.n.b.

Geslachtsdeterminatie

Doelgroep: groep 6-8

Lesduur: 60 minuten

Forensisch-antropologisch onderzoek is onderzoek wanneer er een skelet wordt gevonden. Aan de hand van het onderzoek kan de oudheid, leeftijd en geslacht worden bepaald van het skelet. In deze les wordt duidelijk hoe het geslacht van een skelet wordt bepaald.

n.n.b.

De inbraak

Doelgroep: groep 6-8

Lesduur: 90-180 minuten

Bij een inbraak zijn cheques ontvreemd. Er zijn meerdere bewijstukken gevonden: vingerafdrukken, DNA, schoenafdruk, cheques, aarde en een stukje stof. Er zijn drie verdachten aangehouden. Leerlingen gaan als forensisch onderzoeker aan de slag en geven aan wie de dader kan zijn.

n.n.b.

DNA-isolatie

Doelgroep: groep 7-8

Lesduur: 60 minuten

DNA wordt veelzijdig gebruikt in het forensisch onderzoek. Leerlingen horen en lezen steeds meer over forensisch DNA-onderzoek. Maar wat is DNA nou eigenlijk? En hoe wordt DNA gebruikt in forensisch onderzoek?

n.n.b.

Gepubliceerd door  Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

1 augustus 2016